جدیدترین فناوری ها در موتور خودرو
جدیدترین فناوری ها در موتور خودرو

پیشرفت های جدیدی هر روز در حال رخ دادن است و یکی از بزرگترین تمرکزها و پیشرفت ها در موتورهای خودرو ایجاد شده است. در این جا، برخی از جدیدترین فناوری‌هایی را که در سال‌های اخیر توسعه یافته‌اند و چگونگی بهبود وسایل نقلیه در سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد.

شرکت های مطرح خودروسازی دنیا سالیانه در مقالات خود به معرفی آخرین تکنولوژی خودروها و سیستم های نوین محصولات خود می پردازند. در سال های اخیر اکثر شرکت ها در جهت هر چه ایمن تر کردن خودروها و تکنولوژی های مربوط به بهینه سازی موتور و کاهش مصرف سوخت و همچنین استفاده از سیستم های کامپیوتری در کنترل خودرو گام های موثری برداشته اند.در این مقاله با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید.

سیستم‌های سوخت مدرن

یکی از پیشرفت‌های مهم در فناوری موتور، سیستم‌های سوختی بوده است که راندمان سوخت بهینه را تضمین می‌کنند. این شامل تزریق مستقیم بنزین (GDI) می‌شود که به این خودروها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و در عین حال انرژی کمتری نسبت به مدل‌های سنتی مصرف می‌کنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. به‌علاوه، زمان‌بندی متغیر سوپاپ (VVT) امکان کنترل دقیق‌تری بر توان خروجی را فراهم می‌کند تا رانندگان بتوانند بدون به خطر انداختن مسافت پیموده شده بنزین یا افزایش آلاینده‌های ناشی از سناریوهای رانندگی با سرعت بالاتر، شتاب بهتری دریافت کنند.

سیستم‌های سوخت مدرن

 

فناوری‌های هیبریدی پیشرفته

هیبریدی‌ها نحوه نگرش مصرف‌کنندگان به مصرف سوخت را متحول کرده‌اند و بسیاری از مدل‌های هیبریدی جدیدتر از فناوری پیشرفته‌ای مانند ترمز احیاکننده استفاده می‌کنند تا انرژی جنبشی تولید شده در دوره‌های شکست با موتورهای الکتریکی را جذب کنند و سپس برای ایجاد یک افزایش جزئی هنگام شتاب‌گیری مجدد در سرعت‌های پایین استفاده نمایند. همچنین سیستم‌های هیبریدی متعددی مانند خودروهای برقی هیبریدی پلاگین (PHEVs) وجود دارند که از هر دو موتور احتراق داخلی که توسط ویژگی‌های ذخیره باتری پشتیبان پشتیبانی می‌شوند، استفاده می‌کنند که امکان مصرف برق ذخیره بین توقف‌های شارژ یا حتی راه‌حل‌های انتقال کربن صفر کامل را در جایی که سوخت‌گیری انجام می‌شود، می‌دهد. به باتری‌های جایگزین نیازی نیست زیرا به مرور زمان به دلیل چرخه‌های تخلیه منجر به افزایش طول عمر کلی در مقایسه با فناوری‌های نسل قبلی که مدت‌ها پیش به کار می‌رفتند، میشوند.

فناوری‌های هیبریدی پیشرفته

 

پاشش مستقیم

روزهای موتورهای کاربوراتی به پایان رسیده است. پاشش مستقیم با اسپری کردن دقیق هوا و سوخت بطور مستقیم به داخل سیلندر (اتاق احتراق) کار می کند. پاشش منظم سوخت یا پاشش الکتریکی سوخت (EFI) تنها آمیزه سوخت و هوا را به درون مانیفولد درون کش (intake manifold) پاشیده و سپس با بازشدن هر سوپاپ این مخلوط به درون هر سیلندر مکیده می شود. فناوری جدید پاشش مستقیم با دقیق تر کردن روش تزریق سوخت بر کارایی موتور افزوده است. میزان سوخت مورد نیاز برای هر سیلندر نیز به دقت اندازه گیری شده و کنترل می شود. این فناوری در موتورهای دیزل یا توربودیزل جدید نیز به خدمت گرفته شده است.

پاشش مستقیم بنزین

 

زمانبندی متغیر سوپاپ

این فناوری پیچیده یکی از انقلابی ترین فناوری ها در موتورهای نوین است. در این فناوری کنترل سوپاپ بطور پیوسته بر حسب شرایط تنظیم می شود تا توان و گشتاور مفیدتری برای هر بخش از گشتره دور موتور فراهم آید. بدین ترزتیب حدود هفت درصد از مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده کاسته می شود.

توربو شارژ

وقتی توربوشارژ در دهه 1970 ارائه شد، تنها در خودروهای مسابقه مورد استفاده قرار می گرفت. لیکن امروزه توربوشارژ به مولفه ای ضروری در ارتقای بازده، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها تبدیل شده است. توربوشارژ با دمیدن مخلوط هوا و سوخت به درون موتور با استفاده از یک پروانه عمل می کند که خود این پروانه توسط گازهای خروجی چرخانده می شود. همانطور که مکش اکسیژن تازه بجای هوایی که مخلوطی از گازهاست بر کارایی شش های انسان می افزاید، دمیدن مخلوط قابل احتراق به داخل موتور نیز بر کارایی آن خواهد افزود.

توربو شارژ

 

موتور احتراق داخلی هیدروژنی

هم اکنون آزمایشاتی برای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی در دست انجام است. این موتورها طرحی مشابه موتورهای بنزینی دارند و تنها از هیدروژن به عنوان سوخت احتراقی استفاده می کنند. این موتورها بیست درصد توان بیشتر تولید کرده و تقریبا هیچ آلاینده ای منتشر نمی کنند. گاز خروجی از اگزوز این موتورها بخار آب است. تنها مشکل این است که هنوز راه مناسبی برای ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت در خودرو و ایستگاه های پمپ هیدروژن یافت نشده است.

پیل سوختی هیدروژنی

برخلاف موتورهای احتراقی هیدروژن سوز، پیل های سوختی همانند یک موتور برقی کار می کنند. در این نوع موتورها از هیدروژن در یک واکنش شیمیایی که ایجاد الکتریسیته می کند استفاده می شود. این الکتریسیته برای راندن یک موتور برقی مصرف می شود. بهترین بخش این طرح این است که احتیاج به هیچ شارژ مجدد ماند باتری ندارد. در عوض تنها باید هیدروژن را دوباره وارد باک موتور کرد. گرچه تمیزترین نوع موتور است لیکن ذخیره مناسب هیدروژن هنوز یک مساله بشمار می رود.

آلترناتور فعال

آلترناتور یک مولد برق است که هنگام کارکردن موتور باتری خودرو را شارژ می کند. این وسیله از دوران موتور برای گرداندن یک قرقره و تولید و تبدیل انرژی دورانی به برق مورد نیاز برای شارژ باتری استفاده می کند. هر موتوری برای ادامه کار به یک آلترناتور نیاز دارد. آلترناتورهای فعال در خودروهایی ماند مزدا و BMW بکار رفته اند و از یک سیستم کلاچ برای هرزچرخیدن آلترناتور هنگامی که باتری پر است استفاده می کنند. بدین ترتیب موتور نیاز به صرف توان برای گرداندن آلترناتور هنگامی که نیاز به آن نیست ندارد. برخی سیستم ها زمانی که نیاز به حداکثر توان و شتاب موتور است نیز آلترناتور را جدا می کنند تا تمام توان تولیدی برای تولید خروجی مصروف شود.

آلترناتور فعال

نظرات شما