روش های ترمیم روکش و چرم صندلی ماشین
روش های ترمیم روکش و چرم صندلی ماشین

بسیاری از افراد برای ایجاد ظاهر شیک و جذاب در فضای داخلی ماشین خود، صندلی هایی از جنس چرم در آن نصب کرده یا برای صندلی ها روکش چرمی تهیه می کنند.

در این مقاله پس از بیان روش هایی برای مراقبت از صندلی‌های چرمی خودرو، با چند روش ساده برای ترمیم آنها آشنا می شوید.پس اگر شما هم به دنبال تعمیر روکش چرم صندلی خود هستید یا می‌خواهید نکاتی را که برای افزایش طول عمر چرم وجود دارد را بدانید تا انتهای این مقاله از ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO با ما همراه باشید.

چگونه مراقب صندلی‌های چرمی خودرو باشیم؟

بهتر است قبل از آنکه کار به ترمیم پارگی صندلی چرم بکشد، با نحوه مراقبت و جلوگیری از پاره شدن چرم صندلی آشنا شوید.

پرهیز از نور شدید خورشید

چرم اگر به مدت طولانی در معرض تابش شدید آفتاب قرار بگیرد، پس از مدتی علاوه بر تغییر رنگ، ترد شده و ترک می خورد.

پس در روزهای آفتابی ماشین را زیر سقف یا در سایه پارک کنید. همچنین اگر مجبور به توقف در نور شدید خورشید هستید، حتما دور تا دور آن را با روکش های آفتابگیر مخصوص خودرو به خوبی بپوشانید.

وسایل سنگین، تیز و برنده را روی صندلی چرم قرار ندهید.

مهمترین دلیل پارگی صندلی چرم، قرار دادن اشیای سنگین یا تیز روی آن است. این گونه اشیا را روی صندلی خودرو قرار ندهید یا زیر آنها پارچه ضخیمی پهن کنید.

چرم رسیدگی می خواهد!

همانطور که می دانید اگر به اشیای چرمی رسیدگی نشود، به مرور زمان مرغوبیت اولیه خود را از دست می دهند. بنابراین بهتر است ماهی یک یا دو بار صندلی های چرم را با استفاده از روغن های مخصوص چرم تمیز و براق کنید.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در استفاده از روکش صندلی چرمی وجود دارد ترک خوردن و پارگی آن است که اگر به درستی از آن نگهداری نکنید رخ می‌دهد. این مشکل برای خودروهای لوکس که صندلی فابریک دارای روکش چرمی است بیشتر هم احساس می‌شود.

از همین روی باید به دنبال راهکارهایی باشید که هم عمر چرم را افزایش داده و هم اینکه اگر بخشی از چرم آسیب دیده را با کارهایی که وجود دارد تعمیر و ترمیم کنید.

ترمیم چرم صندلی ماشین و روکش چگونه است؟

روکش صندلی چرم در مقایسه با روکش پارچه‌ای هم گران است و هم اینکه به دلیل ساختاری که دارد نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا از آن در برابر آسیب‌های وارده جلوگیری کرد. بخشی از این موارد به نکات نگهداری از چرم و بخش دیگر به ترمیم آن برمی‌گردد تا از خرابی و آسیب بیشتر جلوگیری کنیم.

بهترین روش برای ترمیم روکش صندلی خودرو و حتی روکش چرمی فابریک آن این است که از صدمات و آسیب‌هایی که در معرض آن قرار دارند جلوگیری کنیم. چند راهکاری که برای این کار وجود دارند را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

نگهداری مداوم و تمیز کردن مرتب روکش

سعی کنید مرتبا روکش صندلی چرم را با موادی که مخصوص تمیز کردن چرم است تمیز نگه دارید. از هر چیزی که باعث می‌شود روکش خشک شده یا حتی کثیف شود جلوگیری کنید. نگهداری مداوم که البته شرط آن استفاده از مواد اصل و مطمئن است، نه تنها موجب نگهداری از چرم می‌شود، بلکه عمر آن را نیز افزایش خواهد داد.

شاید در حالتی که شما استفاده عادی از یک روکش صندلی چرم داشته باشید، بدون اینکه مرتبا از آن نگهداری کنید؛ نهایتا عمر آن به دو یا سه سال برسد. در حالی که با نگهداری و استفاده درست می‌توان عمر آن را تا ۵ سال نیز افزایش داد.

جلوگیری از ترک چرم روکش صندلی ماشین

جلوگیری از ترک چرم روکش صندلی ماشین

عوامل بسیاری موجب ترک خوردن چرم می‌شوند. از قرار دادن وسایل تیز و برنده گرفته تا حتی تغییرات دمایی ناگهانی موجب می‌شود تا به ساختار چرم آسیب وارد شد. چند راهکاری که از ترک خوردن چرم جلوگیری خواهد کرد عبارتند از:

  • نصب اصولی و صحیح روکش صندلی: باید روکش را کاملا متناسب با صندلی فیت کنید. اگر در جایی روکش بخشی اضافی داشته باشید، همین که سرنشین روی صندلی می‌نشیند روکش تا خورده یا تغییر حالت می‌دهد که در دراز مدت همان خط تا خورده موجب ترک و از بین رفتن می‌رسد. این مسئله به خود صندلی هم برمی‌گردد که اگر ابر آن از بین رفته یا فنر زیرین آن در رفته باشد، موجب افتادگی صندلی می‌شود که در نهایت هم به صندلی و هم روکش آسیب وارد می‌کند.
  • تمیز کردن مداوم چرم: همانطور که در بالا گفتم، تمیز کردن مداوم چرم باعث افزایش طول عمر و حفظ ساختار آن خواهد شد. این موضوع به قدری اهمیت داد که باید به گرد و غباری که روی روکش چرمی جاخوش می‌کنند هم توجه کرده و آنها را پاک کنید.
  • جلوگیری از ریخته شدن مایعات شیمیایی روی چرم: تاثیری که مواد شیمیایی بر چرم می‌گذارند بسیار بد است. اگر حین سرویس خودرو با همان لباس‌های روغنی روی رم بنشینید، تاثیر آن روی چرم مانده و در اثر گرما و سرما موجب می‌شود که به بافت چرم آسیب وارد کند. هر زمان چنین چیزی رخ داد سریعا باید به کمک پاک کننده‌های مخصوص چرم را تمیز کنید.
  • از تغییرات ناگهانی دمایی جلوگیری کنید: اگر پارکینگ ندارید یا به هر دلیلی خودرو در فضای باز برای مدت طولانی قرار می‌گیرد حتما از چادر خودرو و پرده‌های پشت شیشه استفاده کنید تا از تابیدن نور مستقیم به روکش‌ها جلوگیری شود. این کار نه تنها به چرم آسیب وارد می‌کند؛ بلکه موجب ایجاد بوی بد درون خودرو نیز خواهد شد.

استفاده مدام از نرم کننده چرم

اگر چرم به مدت صولانی خشک باقی بماند باعث ترک خوردگی و در نهایت پاره شدن می‌شود. استفاده از نرم کننده چرم یا همان کاندیشنر باعث نرم شدن و حالت دادن به چرم می‌شود تا موجب آسیب به جرم نشود.

از این نرم کننده‌ها سعی کنید هر دو ماه یک بار استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که ابتدا با دستمال مرطوب و کمی مایع تمیز کننده چرم را تمیز کنید تا اگر سطح آن روغنی است از بین برود. سپس نرم کننده را روی چرم زده و با حرکات دورانی کاری کنید که در کلیه بخش‌هایی که در دسترس نیست بزنید. حتی بخش دوخت چرم را نیز باید به خوبی نرم کنید که از اهمیت بالاتری برخوردار است.

سپس آن را برای مدتی در هوای آزاد که گرمای مناسبی به آن تابانیده شود قرار دهید. می‌توانید از یک پلاستیک هم استفاده کنید. بعد از اینکه نرم کننده حسابی در بافت چرم نفوذ کرد نرم شده و چرم از ترک خوردن و پارگی محافظت خواهد شد.

چطور روکش صندلی چرم خودرو را تعمیر کنیم؟

برای ترمیم چرم آسیب دیده می‌توانید از یک کیت ترمیم چرم استفاده کنید. این کیت شامل ابزار و لوازم مورد نیاز برای وصله کردن چرم است که به کمک آن می‌توانید ترمیم روکش صندلی چرمی خودرو را انجام دهید که شامل دو مرحله زیر است.

اما قبل از آن باید دقت کنید که از چرم مناسب طرح روکش صندلی و رنگ آن برای وصله زدن استفاده کنید. مثلا برای روکش به رنگ قهوه‌ای از وصله مشکی استفاده نکنید.

مرحله اول: تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

ابتدا به کمک دستمال نرم و مقداری صابون محل ترمیم و پاره شده را تمیز کنید. این محل باید از گرد و غبار و هر گونه کثیفی تمیز شود. بعد از تمیز کردن منتظر باشید تا محل آسیب دیده کاملا خشک شود.

سپس به کمک یک قیچی لبه‌های پاره شده که استقامت کمی دارد را بریده و مطابق تصویر زیر یک تیکه پارچه کتان در زیر چرم قرار داده و آن را به کمک چسب در جای خود ثابت نگه دارید.

تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

درون کیت یک مایع برای پر کردن بخش آسیب دیده قرار دارد. به کمک کاردک موجود این مایه را در این بخش بمالید و بگذارید تا کاملا خشک شود. دقت کنید که چون بعد از خشک شدن باز فضای خالی وجود دارد و هنوز با سطح چرم این پر شدگی یکی نشده باز هم از این مایع بمالید و این کار را تا جایی که با سطح چرم یکی شود پر کنید.

تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

پس از پر کردن می‌توانید به کمک یک سنباده اطراف کار را صیقل دهید تا سطحی صاف و یک دست حاصل شود. سپس به کمک دستمال مرطوب محل را تمیز کنید.

تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

مرحله دوم: وصله زدن چرم روکش صندلی ماشین

در این مرحله نوبت وصله زدن چرم رسیده است. همانطور که در بالا هم گفتم باید چرمی را انتخاب کنید که متناسب با رنگ روکش و طرح آن باشد. چرم را به کمک قیچی در ابعاد مناسب ببرید.

تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

سپس دور تا دور آن را به چسب مخصوص که درون کیت قرار دارد آغشته کنید. دقت کنید که آغشته کردن چسب را صرفا محدود به جاهایی کنید که پس از چسباندن چرم، چسب از آن بیرون نزند و روی چرم مالیده نشود.

تمیز کردن و پر کردن پارگی خالی چرم

در نهایت بر اساس دستوری که برای چسب مورد نظر قرار دارد مدتی صبر کنید تا چسب کاملا خشک شده و وصله به خوبی در جای خود ثابت شود. اگر ناهماهنگی در کار می‌بینید می‌توانید به کمک رنگ کمی از نظر ظاهری آن را بهبود دهید.

نظرات شما