کارهایی که نباید با گیربکس اتوماتیک انجام داد
کارهایی که نباید با گیربکس اتوماتیک انجام داد

بدون شک، گیربکس اتوماتیک یکی از بهترین فناوری ها در تاریخ خودرو است. می‌توانیم با اطمینان ادعا کنیم که گیربکس اتوماتیک به دلیل سطح بالایی از ایمنی که به خودروها ارائه می‌کرد، توانست عصر جدیدی را برای صنعت خودرو آغاز کند. نه تنها رانندگان حرفه ای به این سبک گیربکس علاقه دارند، بلکه رانندگان با تجربه کمتری نیز به آن علاقه دارند.

در خودروها برای انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل و چرخ ها نیاز به گیربکس دارند تا میزان قدرت و سرعت را بسته به شرایط جاده و درخواست راننده تنظیم کند. که این تغییرات با تغییر نسبت گشتاور خروجی از موتور، اتفاق می افتد. در سیستم های گیربکس(Manu­al transmission) دستی راننده با استفاده از دسته دنده مقدار این گشتاور را به صورت دستی تنظیم میکند، اما در گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmissions یا به اختصار AT)، راننده فقط یک بار با قرار دادن دسته دنده در حالت رانندگی(Drive)، شروع به حرکت می کند و گیربکس بنا به شرایط و خواسته راننده گشتاور مناسب را انتخاب میکند.

به طور کلی سیستم های انتقال قدرت نقش مهمی در بهبود کارايی و افزايش راندمان وسايل نقلیه دارند، از همین رو محققین در تلاش برای طراحی سیستم هايی هستند که با کمترین مصرف سوخت بیشترین بازده را داشته باشند. گیربکس اتومات مشکلاتی را که نوع دستی دارد نظیر شوک هنگام تعويض دنده، تغییر ناگهانی دور موتور، پیچیدگی، هزینه بالای ساخت و نگهداری را نداشته و بكارگیری اين گیربکس کاهش مصرف سوخت و افزايش عمر موتور را نیز به همراه دارد.

اما سوالی که پیش می آید این است: آیا راننده می تواند به لطف این بزرگترین اختراع خودرو، ایمنی کامل را تجربه کند؟ متأسفانه پاسخ منفی است.

اگرچه رانندگی با گیربکس اتوماتیک کاملا ایمن است، اما چندین کار وجود دارد که نباید انجام دهید.در این مقاله با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید.

کارهایی که نباید انجام دهیم

 

1- خلاص کردن دنده در سرازیری

به این دلیل نمی‌توانید سرعت خودرو را کم یا زیاد کنید. این امر باعث توقف عرضه روغن گیربکس می شود که مانع از عملکرد صحیح گیربکس بدون روغن کاری می شود. این کار باعث افزایش احتمال آسیب دیدن گیربکس اتوماتیک می شود. به شما توصیه می کنیم به این دلیل هرگز این عمل بد را تکرار نکنید. برخی از مردم فکر می کنند که این باعث کاهش مصرف سوخت می شود. آنها ادعا می کنند که برای جبران هزینه ارزان تر سوخت کافی است که هزینه تعمیرات قابل توجهی برای گیربکس اتوماتیک خودرو خود بپردازید.

خلاص کردن دنده در سرازیری

 

2- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دسته دنده روی D

همه ما حداقل یک بار در نوجوانی این کار را با ماشین پدرمان انجام دادیم. با این حال پدر و مادر ما دیگر هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو را پرداخت نمی کنند! این باعث ایجاد شوک قابل توجهی به گیربکس می شود که ممکن است بین اجزای داخلی گیربکس و موتور اصطکاک ایجاد کند. این مشکل در نهایت منجر به از بین رفتن اجزای داخلی گیربکس می شود.

3- تغییر وضعیت دنده هنگامی که خودرو در حال حرکت است

این باعث می شود که عمر مفید گیربکس اتوماتیک کاهش یابد زیرا در نتیجه وضعیت عناصر گیربکس سریعتر تغییر می کند. اگر می خواهید ماشین را نگه دارید استفاده از ترمز ترجیح داده می شود. برخی از افراد ممکن است بدون اینکه پای خود را روی ترمز نگه دارند به سمت پارک حرکت کنند که برای گیربکس مضر است.

4- قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز

برای صرفه جویی در مصرف سوخت و محافظت در برابر فرسودگی بیش از حد سیستم انتقال نیرو، بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند. در واقع، اگر هنگام ترمزگیری، دنده را در حالت D نگه دارید، گیربکس با سرعت کمتری فرسوده می شود. هنگام تعویض دنده به داخل و خارج از N، گیربکس بیشترین آسیب را متحمل می شود.

قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز

 

5- قرار دادن دنده روی P قبل از توقف کامل خودرو

در حالی که اهرم دنده در موقعیت پارک قرار دارد، یک پین قفل در دنده متصل به شفت خروجی گیربکس وارد می شود. از همین محور برای راندن چرخ ها نیز استفاده می شود. در نتیجه، زمانی که خودرو هنوز در حال حرکت است، زمانی که پین ​​اعلام شده را قفل می کنید، احتمال شکستن پین قفل وجود دارد.

6- تحت فشار قرار دادن موتور قبل از گرم شدن کامل آن

این یک خطای جدی است، به خصوص در سرما. روغن سنگین‌تر است و وقتی بیرون سرد است کندتر حرکت می‌کند. حدود یک دقیقه به خودرو فرصت دهید تا گرم شود و اجازه دهید روغن در جعبه دنده و تمام اجزای آن نفوذ کند. اگر بلافاصله رانندگی را با سرعت بالا به خصوص در شرایط سرد شروع کنید، به بسیاری از اجزای داخلی خودرو آسیب می رساند.

7- رانندگی با روغن گیربکس کم

عملکرد صحیح یک وسیله نقلیه اتوماتیک تا حد زیادی به فشار سیال بستگی دارد. یکی از وظایف روغن گیربکس خنک نگه داشتن گیربکس در حین کار با روغن کاری آن است. در نتیجه، اگر برای مدت طولانی با روغن گیربکس ناکافی رانندگی کنید، گیربکس اتوماتیک خودروی شما ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شود.

رانندگی با روغن گیربکس کم

برای مشاهده خرید محصولات میتوانید وارد فروشگاه ECCCO شوید.

نظرات شما