اصول و نکاتی برای نگهداری از رنگ خودرو
اصول و نکاتی برای نگهداری از رنگ خودرو

رنگ بدنه ماشین ها، یکی از مهم ترین شاخصه ها در زیبایی شناسی خودروها می باشد. به همین خاطر محافظت و نگهداری از رنگ خودرو اهمیت بالایی دارد. همچنین رانندگانی که عاشق ماشین های خود هستند، همیشه به تمیزی و براق بودن رنگ ماشین بسیار اهمیت می دهند.با گذشت زمان، رنگ خودروی شما ممکن است محو شود، خراشیده شود یا بریده شود که می تواند ظاهر و ارزش آن را کاهش دهد. خوشبختانه، چندین اصل و نکته وجود دارد که می توانید برای حفظ بهترین ظاهر رنگ خودروی خود، از آنها پیروی کنید.

راهکارهای مختلفی برای محافظت از رنگ خودرو وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تا سالیان سال از رنگ اتومبیل خود نگه‌داری کنید و هر زمان که بخواهید بتوانید اتومبیلتان را با قیمت مناسب به فروش برسانید.پیشنهاد می کنیم با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید تا در مطلبی متفاوت و جالب، مجموعه ای از نکات و راهنمایی ها برای محافظت از رنگ خودرو را با هم بررسی کنیم.

نکاتی برای نگهداری از رنگ خودرو

پیش از بررسی راهکارهایی برای نگهداری صحیح رنگ خودرو بهتر است پیرامون تهدیدهایی که برای آن وجود دارد صحبت کنیم.

1- نور خورشید

به عقیده کارشناسان نور خورشید اصلی‌ترین تهدید رنگ خودرو محسوب می‌شود. تهدیدی که موجب کاهش ضخامت و یا تغییر تنالیته رنگ می‌شود. آسیب‌های اشعه خورشید تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود. تابش مداوم آفتاب موجب گرم شدن بیش‌ازحد لوازم پلاستیکی داخل خودرو می‌شود. این قطعات در اثر گرما گاز سمی بنزین را تولید می‌کنند که به‌طور مستقیم در افزایش احتمال ابتلا به سرطان مؤثر است.

2- باران اسیدی

شهرهای بزرگ و پرجمعیت با آلودگی عجین شده‌اند و بسیاری برای رهایی از آن چشم به آسمان و ریزش باران دوخته‌اند. اگرچه این باران باعث کاهش آلودگی می‌شود اما خود یکی از تهدید رنگ خودرو به شمار می‌رود. این باران می‌تواند موجب کاهش ضخامت رنگ و از بین رفتن لایه‌های آن شود.

3- شیره درختان و فضولات پرندگان

اگر فضله کبوتر مدت‌زمان زیادی بر روی بدنه خودرو باقی بماند پس از پاک کردن آن متوجه می‌شوید که رنگ قسمت زیر آن با سایر قسمت‌های اطراف متفاوت است. پارک کردن زیر درختان اگرچه خودرو را از نور خورشید در امان نگه می‌دارد اما شما را با چالش دیگری مواجه می‌کند.

4- اثر حشرات

هنگام عبور در جاده‌ها خصوصاً در جاده‌های خارج از شهر و هنگام غروب، اثرات حشرات را بر روی بدنه خودرو دیده باشید. بدن این حشرات به علت داشتن مواد اسیدی، در صورتی که به موقع تمییز نشوند باعث تخریب رنگ می‌گردد لذا بهترین راه حل شستشوی سریع ماشین می‌باشد.

5- تاثیر کارواش نامناسب بر رنگ خودرو

در اینکه تمیز کردن خودرو و کارواش بردن خودرو امریست ضروری، شکی نیست؛ اما به دلیل اینکه در بسیاری از کارواش­ ها به دلیل بهتر تمیز شدن خودرو، از مواد شیمیایی زیادی استفاده می­کنند، ممکن است همین شستشوی هر روزه و بیش از حد خودرو با مواد شوینده به رنگ خودرو شما آسیب بزند.پس توصیه می­شود حداقل خودروی خود را به کارواشی ببرید که یا از مواد شیمیایی و شوینده کمتری استفاده می­کند و یا از مواد استاندارد استفاده کند.

6- دستمال خشک و زبر

بیشتر افراد عادت دارند که خودرو خود را دستمال بکشند و اصطلاحا دستی به سر و روی خودرو خود بکشند که اتفاقا عادت خوبی هم است؛ اما باید توجه داشت با توجه به اینکه معمولا روی خودرو غبار و خاک نشسته، باید از دستمالی نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کرد، زیرا همین خاک در زیر یک دستمال خشک می­تواند عملکردی مشابه سمباده داشته باشد. شما تصور کنید هر روز خودرو خود را سمباده بکشید. با ادامه این کار رنگ خودروتان هرروز نازک­تر و نازک­تر می­شود و آسیب می­بیند.

نکته مهم در مورد نوع رنگ

  • در مجموع با وجود تمام موارد بالا، باید توجه داشت که تمامی این موارد بر روی رنگ های روغنی بیشتر از رنگ های متالیک تاثیر منفی دارند. زیرا در رنگ های متالیک به دلیل وجود یک لایه کیلر، رنگ مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • رنگ های تیره تر با توجه به اینکه توانایی جذب نور بیشتری دارند، آسیب بیشتری از بابت در معرض نور خورشید قرار گرفتن می بیند تا رنگ های روشن مثل سفید.

1- شستشوی منظم

شستشوی منظم خودرو یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای حفظ رنگ آن انجام دهید. کثیفی و مدفوع پرندگان همگی می توانند به مرور زمان به رنگ ماشین شما آسیب برسانند، بنابراین مهم است که خودرو خود را حداقل هفته ای یک بار یا اگر در یک منطقه خاکی یا کثیف زندگی می کنید، بیشتر بشویید.

نکاتی برای نگهداری از رنگ خودرو

2- خشک کردن مناسب

پس از شستن ماشین، مهم است که آن را به درستی خشک کنید تا از لکه های آب و آسیب به رنگ جلوگیری شود. برای خشک کردن ماشین خود از یک حوله نرم و تمیز میکروفایبر یا چوب درختان استفاده کنید و مطمئن شوید که آن را کاملا خشک کنید، به خصوص در اطراف لبه ها و شکاف ها.

3- واکس زدن

استفاده از موم روی رنگ خودرو می تواند به محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش، کثیفی و سایر عوامل محیطی کمک کند. واکس زدن ماشین حداقل دو بار در سال می تواند به بهترین شکل ظاهری رنگ ماشین شما کمک کند.

4- استفاده از مواد شوینده مناسب

مواد شیمیایی نامناسب، مانند پاک کننده های خانگی و حلال ها، می توانند به رنگ خودرو شما آسیب برسانند. از استفاده این نوع محصولات بر روی خودرو خودداری کنید و در عوض از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص رنگ خودرو طراحی شده اند.

5- پارک در سایه

پارک کردن خودرو در سایه می تواند به محافظت از رنگ آن در برابر اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل محیطی که می تواند باعث آسیب شود کمک کند. اگر نمی توانید خودروی خود را در سایه پارک کنید، برای محافظت از روکش خودرو استفاده کنید.

در سایه پارک کنید

6- رفع خراش ها و تراشه ها

با گذشت زمان، رنگ خودروی شما ممکن است خراشیده یا خرد شود. رفع این مشکلات در اسرع وقت برای جلوگیری از آسیب بیشتر مهم است. برای رفع خراش‌ها و بریدگی‌های کوچک از رنگ تاچ‌آپ استفاده کنید یا ماشین خود را برای تعمیرات بزرگ‌تر نزد یک متخصص ببرید.

7- خدمات حرفه ای رنگ خودرو

خدمات حرفه ای رنگ می تواند به بهترین شکل ظاهری رنگ ماشین شما کمک کند که شامل خدماتی مانند پرداخت، واکس زدن و اصلاح رنگ است و می تواند به بازگرداندن درخشش اولیه رنگ خودروی شما کمک کند.

با رعایت این اصول و نکات برای نگهداری رنگ خودرو، می توانید به محافظت از رنگ خودروی خود در برابر آسیب کمک کرده و آن را برای سال های آینده به بهترین شکل حفظ کنید. به یاد داشته باشید که ماشین خود را به طور منظم بشویید، از مواد شیمیایی خشن اجتناب کنید و خراش ها و تراشه ها را در اسرع وقت برطرف کنید. با نگهداری مناسب، رنگ خودروی شما می‌تواند برای سال‌ها نو باقی بماند.

نظرات شما