انواع بوی بد خودرو ناشی از عوامل داخلی
انواع بوی بد خودرو ناشی از عوامل داخلی

طبیعتاً چیزی به‌اندازه خودرویی که بوی بد می‌دهد، برای سرنشینان آزاردهنده نیست. تحمل بوی بد ماشین به‌خصوص در مسیر‌های طولانی گاهی از تحمل خارج می‌شود و سخت آزاردهنده به نظر می‌رسد. گاهی این بو‌ها به‌قدری تند و غیرقابل تحمل است که با پایین کشیدن شیشه ماشین نیز از بین نمی‌رود.

منشأ بسیاری از این بوها، مثل بوی سیگار و غیره مشخص است و برخی دیگر خیر!  اما دلیل و علت بو هر چیزی باشد، طبیعتاً روش‌هایی برای برطرف کردن آن نیز وجود دارد. در این مقاله با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید تا درباره « انواع بوی بد خودرو و راه‌های برطرف کردن بوی بد ماشین » بیشتر بدانید.

انواع بوی بد در ماشین ناشی از مشکلات فنی

در ادامه انواع بوی بد در ماشین ناشی از مشکلات فنی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در هر مورد نیز راه‌کارهایی برای حل آن ارائه می‌کنیم.

۱- بوی سوختگی سیم

استشمام بوی سوختگی سیم در ماشین زنگ هشداری برای رانندگان است. به طوری که با حس آن باید فورا خودرو را متوقف نموده و به بررسی سیم‌کشی و فیوزها بپردازید. زیرا به طور معمول بوی سوختگی در خودرو ناشی از سوختن مدارهای الکتریکی و یا عایق سیم‌هاست. در صورت عدم توجه به این مسئله، خطرات و خسارات جبران‌ناپذیری در انتظارتان خواهد بود.

بوی سوختگی سیم

۲- بوی بنزین داخل کابین

یکی دیگر از انواع بوی بد ماشین، بوی بنزین است که معمولا داخل کابین به مشام می‌رسد. اگر این بو را تنها هنگام استارت زدن یا بنزین زدن، به طور موقت حس می‌کنید، نشان از مشکل خاصی نیست. اما استشمام بوی بنزین در ماشین به صورت دائمی، حاکی از نشت آن از شلنگ‌های ورودی و خروجی بنزین در بخش باک یا خرابی قطعاتی از جمله پمپ بنزین، حباب‌گیر و کنیستر است.

بدیهی است نشت بنزین، خطرات زیادی از جمله آتش‌سوزی را به دنبال دارد. بنابراین باید هنگام مواجه با بوی بنزین، سریعا به تعمیرگاه مراجعه نموده و باک و مسیر سوخت‌رسانی را بررسی کنید.

۳- بوی روغن داغ در ماشین

بوی روغن داغ داخل کابین، یکی دیگر از بوهای بد در ماشین است که باید فورا برای حل آن اقدام نمود. این بو معمولا در اثر نشت روغن به داخل منیفولد و سیستم اگزوز ایجاد می‌شود. این مسئله بسیار خطرناک بوده و ممکن است با آتش‌سوزی همراه شود. علاوه بر این، در پی نشت روغن، سطح آن در موتور کاهش یافته و عملکرد قطعات موتور را دچار مشکل می‌کند. از جمله دلایل نشت روغن می‌توان به شل بودن توپیِ تخلیه، عدم اتصال درست فیلتر تخلیه و محکم نبودن درپوش روغن اشاره نمود. البته آب‌بندی ضعیف از واشرها نیز در مسئله نشت روغن، شایع است. با بررسی مداوم و چکاپ خودرو می‌توان از بروز این مشکل تا حد زیادی پیشگیری نمود.

بوی روغن داغ در ماشین

۴- بوی اگزوز یا دود در خودرو

استشمام بوی اگزوز یا دود در کابین خودرو، یکی دیگر از انواع بوی بد در ماشین است. این مسئله ناشی از نشت اگزوز به داخل خودرو است که منجر به افزایش ناگهانی سطح مونواکسیدکربن در ماشین می‌شود. بالا رفتن سطح این گاز در کابین، بسیار خطرناک بوده و سلامت سرنشینان را تهدید می‌کند. بنابراین باید در اولین قدم، شیشه‌های پنجره را پایین داده و در صورت امکان خودرو را متوقف کنید. سپس به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۵- بوی گوگرد از موتور

گاهی اوقات رانندگان از بوی گوگرد در ناحیه موتور گلایه دارند. این بوی بد ماشین ناشی از خرابی گیربکس و باقی ماندن روغن بیش از حد مجاز در آن است. در این مواقع گوگرد موجود در روغن گیربکس (واسکازین) داغ شده و بوی آن به مشام می‌رسد. برای حل این مشکل باید گیربکس را مورد بازبینی قرار داده و روغن آن را تعویض نمود.

بوی گوگرد از موتور

۶- بوی شربت شیرین در ماشین

یکی دیگر از انواع بوی بد در ماشین مربوط به بوی شربت شیرین افرا یا آبنبات میوه‌ای در کابین است. این بو در اثر نشت مایع خنک‌کننده ایجاد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کاهش سطح مایع خنک‌کننده منجر به افزایش دمای موتور شده و آسیب‌های شدیدی به قطعات وارد می‌کند. در صورت استشمام این بوی شیرین باید خودرو را خاموش کرده و به کمک یدک‌کش، آن را به تعمیرگاه برسانید.

۷- بوی پلاستیک سوخته

منشا دیگر بوی بد ماشین می‌تواند وجود مشکل در سیستم ترمز باشد. در این شرایط، بویی شبیه به پلاستیک سوخته را احساس خواهید کرد. این بو ناشی از استفاده بیش از حد از کلاچ و داغ شدن آن و یا سوختن لنت ترمز است. گاهی نیز دلیل آن، بالا بودن ترمز دستی در حین رانندگی است که معمولا با دود غلیظی همراه می‌شود. در این شرایط باید خودرو را خاموش نموده و به بررسی سیستم ترمز آن بپردازید. در صورتی که نیاز به تعویض لنت‌ها دارید، فورا به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

۸- بوی فرش سوخته در خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های داغ شدن بیش از حد لنت ترمز یا پروانه خودرو، استشمام بوی فرش سوخته است. این بوی بد ماشین معمولا در مسیرهای شیب‌دار و سرپایینی احساس می‌شود. زیرا برخی رانندگان، در چنین مسیرهایی به طور مداوم پای خود را روی ترمز نگه می‌دارند. این کار منجر به داغ شدن لنت‌ها شده و بوی آن‌ها را بلند می‌کند.

گاهی نیز دلیل بوی فرش سوخته در خودرو ناشی از کشیدن یا چسباندن کولیس‌های ترمز یا لنت‌های خیلی نازک می‌باشد. البته این حالت با حسی شبیه به اسفنجی بودن ترمزها همراه است.

برای حل این مشکل باید در طول مسیر سراشیبی، کمی به ترمزها استراحت داده و گاهی آن را رها کنید. همچنین توصیه می‌شود، به بررسی لنت‌ها پرداخته و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

۹- بوی کاغذ سوخته

در برخی مواقع بوی بد ماشین شبیه به بوی کاغذ سوخته است. این مسئله، نشان از تمام شدن صفحه کلاچ و به اصطلاح سوختن آن دارد. در چنین مواقعی باید برای تعویض صفحه کلاچ خودرویتان اقدام نمایید.

۱۰- بوی تخم‌مرغ فاسد

استشمام بوی تخم‌مرغ فاسد حاکی از عدم تعادل میان هوا و سوخت موتور است. بنزین دارای مقدار کمی گوگرد است که هنگام سوختن منجر به تولید ماده‌ای به نام هیدروژن سولفید می‌شود. این ماده، پس از اتمام فرآیند احتراق به مبدل کاتالیستی در سیستم اگزوز وارد می‌گردد. هیدروژن سولفید تبدیل به اکسید گوگرد شده و در طول زمان منجر به خرابی مبدل کاتالیزگر می‌شود. طوری که کاملا مسیر خروجی اگزوز را بسته و مانع از خروج دود خواهد شد. در نتیجه بویی شبیه به بوی تخم‌مرغ فاسد به داخل کابین رسیده و زنگ هشداری برای رانندگان می‌شود. در این مواقع باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه نموده و در پی حل مشکل باشید.

۱۱- بوی بد جوراب از کولر ماشین

گاهی اوقات هنگام روشن کردن کولر خودرو شاهد بوی بد جوراب یا کپک از دریچه‌های آن هستیم. این بوی بد ماشین در اثر رشد نوعی قارچ در سیستم تبخیر و ایجاد رطوبت محفظه کولر است. برای حل این مسئله می‌توان فن کولر را روشن گذاشته و پنجره‌ها را پایین دهید. این کار به خارج شدن رطوبت موجود در سیستم کولر و خشک‌شدن آن کمک می‌کند. البته استفاده از اسپری‌های مخصوص نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. در موارد حادتر توصیه می‌شود فیلتر هوای خودرو را تعویض نمایید.

بوی بد جوراب از کولر ماشین

 

نظرات شما