تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی خودرو
تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی خودرو

کفپوش خودرو از مهم ترین و اصلی ترین لوازم جانبی خودرو می باشد که وظیفه آن زیبا کردن خودرو، جلوگیری از صدمه رسیدن به پوشش کف خودرو و راحت کردن کار نظافت خودرو خواهد بود. در حقیقت این کفپوش ها دارای انواع مختلفی هستند و که بهترین آن ها کفپوش های 3 و 5 بعدی است که در ادامه به معرفی هر کدام و تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی پرداخته ایم.

کفپوش خودرو، همانند فرش خانه عمل می کند و به غیر از زیباتر کردن خودرو، سبب کثیف نشدن آن خواهد شد و شستشوی آن ها با خارج کردن آ نها به آسانی انجام می شود. علاوه بر این ویژگی ها، کار شما را در جارو زدن کف خودرو راحت می کند. کفپوش‌ ها در پایین‌ ترین بخش داخلی کابین خودرو قرار دارند و نقش بسزایی در زیبایی هرچه ‌بیشتر اتاقک خودرو ایفا خواهند کرد.در این مقاله با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید.

کفپوش خودرو

 

 

در میان مدل‌های متنوع کفپوش موجود در بازار، کفپوش‌های سه بعدی و پنج بعدی به عنوان جدیدترین مدل‌های کفپوش اتومبیل شناخته می‌شوند که قابلیت‌های کاربردی زیادی نسبت به سایر مدل‌ها دارند و شکل ظاهری آنها نیز با مدل‌های دیگر کفپوش تفاوت دارد. از این رو مقایسه کفپوش‌ سه بعدی و پنج بعدی با مدل‌های دیگری همچون کفپوش پلاستیکی، پارچه‌ای و یا نمدی کار بسیار ساده‌ای است و قطعا مدل‌های جدیدتر کفپوش‌ها دارای قابلیت‌های بیشتری هستند. اما سوالی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که از تفاوت کفپوش 3 بعدی و 5 بعدی چیست و کدامیک را برای اتومبیل خود خریداری کنیم؟ در ادامه به این پرسش چالش برانگیز پاسخ می‌دهیم و تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

کفپوش سه بعدی خودرو چیست؟

کفپوش سه بعدی یا کفپوش قالبی یکی از بهترین مدل‌های کفپوش خودرو محسوب می‌شود که دارای ساختار گود و سه لایه است و از نفوذ آلودگی، رطوبت و گرد و غبار به کف اتومبیل جلوگیری می‌کند. کفپوش‌های سه بعدی با استفاده از اسکنرهای لیزری و صنعتی تهیه می‌شود تا دقیقا به اندازه کف اتومبیل قالب گیری شوند و تمامی سطح آن را پوشش دهند. بدین ترتیب کلیه زوایای زیرپای راننده و سرنشینان را پوشش می‌دهد و به طور قالبی بر روی تمامی سطح اتومبیل نصب می‌شود. کفپوش‌های سه بعدی نسبت به کفپوش‌های قدیمی، ظاهر بسیار شیک‌تر و خاص‌تری دارند که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب و گرد و خاک به کف خودور، نمای زیباتری به فضای داخلی آن می‌بخشد. این کفپوش‌ها همچنین دارای لبه‌های بلند هستند تا از پخش شدن آلودگی و خاک در اتومبیل جلوگیری نمایند.

کفپوش سه بعدی خودرو

برای ساخت کفپوش‌های سه بعدی از فناوری نانو و ورق استیل استفاده می‌شود تا میزان ساییدگی و فرسودگی کفپوش‌ها به حداقل ممکن برسد و به مرور زمان دچار ترک خوردگی و تغییر شکل نشوند. کفپوش‌های سه بعدی همچنین دارای شیارهایی هستند که موجب افزایش سطح اصطکاک میان کف و کفپوش شده و در نتیجه به راحتی جابجا نمی‌شوند. شستشوی کفپوش سه بعدی نیز به دلیل چند تکه بودن بسیار راحت و آسان است؛ یعنی برای تمیز کردن آنها می‌توانید کفپوش‌ها را به راحتی از کف اتومبیل جدا کرده و بشویید. کفپوش سه بعدی پس از شستشو دچار تغییر شکل و رنگ نمی‌شود و نصب آن نیز بسیار آسان است. این کفپوش دارای سه نوع پلاستیکی، چرمی، نمدی و پلی اورتان است که نوع پلاستیکی آن کیفیت و دوام بالاتری نسبت به سایر جنس‌ها دارد.

کفپوش پنج بعدی چیست؟

کفپوش پنج بعدی نیز به عنوان جدیدترین مدل کفپوش خودرو شناخته می‌شود که نسبت به کفپوش سه بعدی دارای استحکام و مقاومت بالاتری است. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کفپوش پنج بعدی نسبت به سایر کفپوش‌های موجود در بازار بسیار مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر است و همانطور که از نام آن پیداست از پنج لایه محکم و مقاوم تشکیل شده است. این لایه‌ها مقاومت و دوام کفپوش را در مقابل آسیب‌های احتمالی به کفپایی اصلی اتومبیل به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند؛ یعنی با استفاده از این کفپوش‌ها احتمال آسیب به کف ماشین تقریبا صفر می‌شود. در کفپوش پنج بعدی نیز مانند کفپوش سه بعدی از فناوری‌های مربوط به اسکن برای اندازه گیری دقیق کف اتومبیل استفاده شده است تا کفپوش با ابعاد دقیق و متناسب با خودرو طراحی و تولید شود. بدین ترتیب کفپوش به طور کامل کف خودرو را می‌پوشاند و در زمان استفاده به هیج وجه تکان نمی‌خورد.

کفپوش‌های پنج بعدی معمولا از چرم مصنوعی ساخته می‌شوند و یک لایه از جنس چسب پارچه‌ای نیز به عنوان پوشش محافظ بر روی آنها قرار می‌گیرد. این لایه محافظ، میزان مقاومت و استحکام کفپوش‌های پنج بعدی را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامت آنها در مقابل تابش نور خوشید، ساییدگی، گرد و خاک، رطوبت و گل و لای روزهای بارانی و برفی کمک بسیاری می‌کند. شستشوی این نوع کفپوش نیز بسیار ساده و راحت است و در صورت نیاز به نظافت می‌توانید آن را از کف ماشین جدا کرده و به طور کامل بشویید. پس از شستشو نیز هیچگونه تغییری در ظاهر این کفپوش به وجود نمی‌آید و دچار تغییر شکل و رنگ نخواهد شد؛ بنابراین با خیال آسوده می‌توانید این کفپوش‌ها را بشویید. زیبایی ظاهری کفپوش‌های پنج بعدی نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود که استفاده از آن فضای داخلی اتومبیل را به طرز چشمگیری زیباتر و شیک‌تر خواهد کرد.

 

کفپوش‌های پنج بعدی خودرو

تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی

حال که با ویژگی‌ها و مشخصات این دو نوع کفپوش آشنا شدید، در این بخش تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بسیاری از افراد در هنگام خرید کفپوش برای انتخاب میان کفپایی سه بعدی و پنج بعدی دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند که کدام کفپوش را خریداری کنند. کفپوش‌های سه بعدی و پنج بعدی، جدیدترین مدل‌های کفپوش خودرو هستند که از مواد اولیه باکیفیتی تهیه شده‌اند که علاوه بر جنبه زیبایی، موجب جلوگیری از ورود رطوب و گرد و غبار به داخل اتومبیل می‌شوند. این دو کفپوش در برخی از جزئیات دارای تفاوت هستند که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید. 

1- طول عمر

مهم‌ترین تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی مربوط به «طول عمر» آنها است؛ کفپوش‌های پنج بعدی جدیدتر از کفپوش‌های سه بعدی هستند و مواد اولیه مورد استفاده در آنها نیز مرغوب‌تر و با کیفیت‌تر است. بنابراین بدیهی است که جدیدترین مدل کفپوش، طول عمر و کارایی بیشتری نسبت به مدل قبلی آن دارد و در برابر آسیب‌های احتمالی نیز مقاومت بیشتری خواهد داشت.

2- میزان پوشش کف

دیگر تفاوت کفپوش سه بعدی و دو بعدی «میزان پوشش کف اتومبیل» است؛ کفپوش‌های پنج بعدی دارای پوشش صد درصدی کف خودرو هستند و این قابلیت تنها در برخی از مدل‌های کفپوش سه بعدی وجود دارد و تمامی آنها از قابلیت پوشش صد در صدی برخوردار نیستند. بنابراین افرادی که می‌خواهند کف اتومبیل آنها کاملا پوشش داده شود، باید کفپوش پنج بعدی خریداری کنند.

3- قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های کفپوش سه بعدی و پنج بعدی، اختلاف قیمت آنها است و کفپوش‌های پنج بعدی به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب‌تر، قیمت بالاتری نسبت به کفپوش‌های سه بعدی دارند. این اختلاف قیمت چندان بالا نیست اما افرادی که محدودیت بودجه دارند باید به این نکته توجه داشته باشند.

4- تنوع رنگی

«تنوع رنگ» نیز دیگر تفاوت کفپوش سه بعدی و پنج بعدی است که تاثیر بسزایی بر زیبایی ظاهری اتومبیل شما خواهد داشت. کفپوش‌های پنج بعدی دارای تنوع رنگی بالاتری نسبت به کفپوش‌های سه بعدی هستند و به رنگ‌های معمولی همچون مشکی یا کرم محدود نمی‌شوند. بنابراین افرادی که به دنبال کفپوش‌‌هایی با رنگ خاص‌تر هستند باید کفپوش‌ پنج بعدی خریداری کنند.

5- پد پدال استیل

وجود پد پدال استیل یکی دیگر از تفاوت‌های کفپوش سه بعدی و پنج بعدی است که قابلیت جدید و منحصر به فردی به شمار می‌رود. کفپوش‌های پنج بعدی مجهز به پد پدال استیل هستند که درست در محل قرار گیری پای راننده تعبیه شده‌اند تا بر اثر تماس دائمی و مستقیم با پای راننده در هنگام تعویض دنده و یا گرفتن ترمز دچار ساییدگی نشوند. این پدها ضد زنگ و بسیار مستحکم هستند و در برابر آسیب‌های فیزیکی نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. این پد تنها در کفپوش‌های پنج بعدی نصب شده‌اند که نشان دهنده کیفیت بالا و دقت در طراحی این کفپوش‌ها است. البته برخی از مدل‌های کفپوش سه بعدی نیز از این قابلیت برخوردار هستند اما به راحتی در بازار پیدا نمی‌شوند.

نظرات شما