روش های نگهداری و واکس زدن داشبورد خودرو
روش های نگهداری و واکس زدن داشبورد خودرو

ظاهر بدنه اتومبیل شاید اولین چیزی باشد که نظر بینندگان را جلب کند، به همین دلیل خیلی وقت‌ها از داخل کابین اتومبیل صرف نظر می‌کنیم؛ ولی بهتر است بدانید شستشوی داخل کابین خودرو، ضمن اینکه به اتومبیل شما جلا و زیبایی بیشتر می‌بخشد، باعث می‌شود باکتری‌های آلوده و ناقل بیماری از بین بروند و شما را از مریضی‌های مختلف مانند آسم دور نگه می‌دارد. داخل کابین اتومبیل از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها داشبورد خودرو است. 

در بسیاری از داشبورد‌های خودرو‌های لوکس وارداتی، شما می‌توانید دکمه‌هایی را مشاهده کنید که هر کدام وظیفه به انجام رساندن عملی را دارند، همین موضوع باعث شده است شستشوی داشبورد‌ها امری تخصصی شود .در این مقاله قصد داریم روش تخصصی شستشوی داشبورد را توضیح دهیم, با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید.

داشبورد خودرو

استفاده از یک واکس داشبورد مناسب، می تواند به شما در کار پاک سازی داشبورد، کمک زیادی کند و از این جهت نیاز است تا همیشه یک واکس داشبورد را با خود حمل کنید تا ماشین شما همیشه تمیز باشد و درخشندگی آن، برای کسانی که با شما به سفر می آیند، به راحتی قابل مشاهده باشد.

زمانی که شما از واکس داشبورد، اسپری داشبورد خودرو، ژل های براق کننده داشبورد و مایع داشبورد استفاده می کنید، به این منظور است که می خواهید سطح داشبورد خودرو خود را از خاک های روی آن، کثیفی های سطحی که بر روی داشبورد شما قرار گرفته است، محافظت کنید و آن ها را نابود سازید.

البته شما باید به نوع و مدل واکس داشبورد و مایع داشبورد توجه داشته باشید، زیرا اگر قرار باشد تا بی کیفیت ترین اجناس را تهیه کنید، مطمئنا آن درخشندگی و زیبایی که باید به داشبورد ماشین شما هدیه دهد را نمی دهد.

با تهیه واکس داشبورد با کیفیت، شما می توانید از ریزش، ترک خوردگی و خشک شدن پلاستیک در فضای داخلی و خارجی خودرو، جلوگیری کنید. در ادامه مراحل پاکسازی داشبورد خودرو را در سه گزینه به شما توضیح خواهیم داد.

1- گردگیری اولیه داشبورد خودرو

اولین مرحله برای اینکه بتوانید مانند حرفه‌ای‌ها داشبورد خودروتان را تمیز کنید، استفاده از گردگیر (داستر) و یا دستمال‌های ریز بافت برای از بین بردن گرد و خاک و همچنین ذرات ریز از روی قطعات داشبورد است. گرد و خاک و ذرات ریز در بین قطعات و شیار‌های داشبورد عامل بسیاری از بیماری‌های تنفسی در انسان است، به همین دلیل متخصصان  معتقدند گردگیری اولیه داشبورد خودرو، مهم‌ترین مرحله در شستشوی داشبورد اتومبیل‌ها است.

گردگیری اولیه داشبورد خودرو

2- شستشوی داشبورد با استفاده از مواد شوینده تخصصی

پس از گردگیری نوبت به شستشوی داشبورد می‌رسد که اگر بخواهید این عمل را مانند حرفه‌ای ها انجام دهید بهتر است از شوینده‌های تخصصی داشبورد اتومبیل استفاده کنید. اسپری های مخصوصی وجود دارد که با بهره‌گیری از مواد جدید و فناوری نانو، اقدام به ایجاد یک لایه محافظ بر روی داشبورد خودرو می‌کند که همین امر باعث کاهش صدمات وارد شده به داشبورد تا ۵۰ درصد می‌شود؛ به دلیل آنکه نور خورشید می‌تواند برای داشبورد شما مضر باشد و باعث پوسیدگی آن شود.

شستشوی داشبورد با استفاده از مواد شوینده تخصصی

3- واکس داشبورد

پس از تمیز کردن و شستن داشبورد اتومبیل، آن را با یک دستمال تمیز و نرم کاملا خشک کنید.

اگر داشبورد اتومبیل شما از یک نوع جنس ساخته شده باشد، به راحتی می توانید از یک نوع واکس مناسب و مخصوص آن جنس کمک بگیرید.

اما اگر داشبورد اتومبیل شما از ترکیب چندین نوع جنس ساخته شده باشد، در این صورت شاید لازم باشد که بیشتر از یک واکس را برای خودرو تهیه کنید.

معمولا واکس های مناسبی که انتخاب می شوند از نوع مایع هستند و شما به راحتی می توانید آن را بر روی قسمت های مختلف مورد نظر اسپری کنید و از یک دستمال نرم کمک بگیرید و یا با استفاده از اسفنج، داشبورد را واکس بزنید.

ولی اگر واکس انتخابی شما از نوع جامد است، آن را بر روی دستمال بمالید و سپس دستمال را به آرامی بر روی یک مسیر صاف و مستقیم بکشید و به همین ترتیب همه داشبورد را واکس بزنید.

تذکر این نکته ضروری است که اگر بر روی داشبورد خط خوردگی و خش وجود دارد، بهتر است از واکس های قوی که با پولیش مایع ترکیب شده اند استفاده کنید تا درخشندگی و جلای لازم را پیدا کند.

شاید تعجب کنید اما بعضی افراد عقیده دارند که برای جلا دادن به داشبورد بهترین ماده ای که می توان به کار برد، استفاده از وازلین است، بله وازلین این روغن ارزان و در دسترس که احتمالا هیچ ویژگی منفی هم ندارد.ولی شاید برای همه نوع جنس داشبورد استفاده از آن صحیح نباشد.

در نظر داشته باشید استفاده از واکس های نامناسب و غیراستاندارد می تواند به داشبورد اتومبیل و درخشندگی و شفافیت آن آسیب جدی وارد کند،پس در انتخاب خود دقت کنید.

واکس داشبورد خودرو

انواع واکس داشبورد خودرو

برای اینکه بهترین واکس داشبورد خودرو را به شما معرفی کنیم، ابتدا لازم است تا یک سری ویژگی های ثابت را در نظر گرفته و سپس با توجه به نوع جنس داشبورد، واکس مورد نظر خود را پیدا و استفاده کنید.

ویژگی های ثابت واکس

از مهمترین ویژگیها و شاخص تعیین کننده در یک واکس خوب میزان ماندگاری آن است، که چه مدت زمان و چه میزان ماندگاری را بر روی سطح رویه داشبورد خواهد داشت.

پس بهترین نوع آن محلولی است که بتواند یک لایه درخشنده را بر روی سطح رویی داشبورد به وجود آورد و معمولاً این مدت زمان طلایی فقط به ۴۸ ساعت می رسد.

ویژگی بعدی مقدار جلا دهندگی و کیفیت در جنس است که باید استاندارد و مورد تایید باشد. البته به این نکته اشاره می کنیم که هر نوع واکسی که ماندگاری بیشتری دارد از جنس بهتری برخوردار نیست.

در بعضی موارد ماندگاری بالای آن به دلیل وجود مواد نفتی و ناخالصی حل نشده در آن است که از کیفیت محصول می کاهد.

اما آنچه که باعث تفاوت در کاربری واکس داشبورد می شود، مواد استفاده شده بر روی داشبورد خودرو و در جنس ساخت آن است که گفتیم انواع آن به چهار دسته تقسیم می شوند.

چوب، فایبر گلاس یا همان پلاستیک، فیبر کربن و آلومینیوم.

اما برای انتخاب یک واکس خوب برای داشبوردی که از جنس چوب باشد؛ چون چوب سطح بسیار حساسی دارد باید از واکس های مخصوص سلولزی استفاده کنید؛ تا با ایجاد لایه ای بر روی چوب باعث درخشندگی و احیای رنگ چوب بر روی داشبورد گردد.

برای جلوه دادن و براق شدن داشبوردهای پلاستیکی از واکس مایع استفاده کنید. این واکس می تواند برای این نوع داشبوردها به شرط استاندارد بودن، مناسب باشد.

ولی اگر می خواهید لایه محافظی را که ایجاد می کنید؛ با شفافیت و درخشندگی کافی همراه باشد، می توانید از انواع واکس های ژله ای کمک بگیرید.

در مورد داشبوردهایی با فیبر کربن، باید گفت چون پلیمرهایی که در ساخت داشبوردهای فایبر گلاس و فیبر کربن یکی هستند، می توانید از همین واکس های پیشنهادی فایبر گلاس؛ یعنی محلول های واکس ژله ای استفاده کنید، تا آنچه که مد نظر شماست حاصل شود.

اما نوعی از واکس داشبورد خودرو که برای داشبوردهایی با تریم آلومینیم مناسب هستند، واکس های جامد با ویسکوزیته ی بالا هستند.

می دانید که به علت برجسته بودن قطعات آلومینیومی سطح روی آن پس از مدتی استفاده، دچار خش و خط هایی می شوند که بهتر است از واکس جامد برای آنها استفاده کنید.

نظرات شما