نکاتی برای نگهداری از روکش صندلی خودرو
نکاتی برای نگهداری از روکش صندلی خودرو

نگهداری از روکش صندلی خودرو یکی از معظلات افراد به خصوص در تابستان است. شرایط نگهداری از صندلی خودرو در طول عمر آن تاثیر گذار است. اگرچه هدف از خرید روکش صندلی، حفظ و نگهداری صندلی خودرو است تا دیرتر نیاز به تعمیر داشته باشد. در ادامه نکاتی ذکر خواهد شد که با رعایت آن ها می توانید طول عمر صندلی و روکش صندلی خود را افزایش دهید.

بسته به نوع روکش صندلی که از آن استفاده می کنیم، طول عمر متفاوتی خواهند داشت. اگر به درستی نکات را رعایت کنید، ممکن است سال ها از یک روکش صندلی استفاده کنید. اگرچه ممکن است به هر علتی دچار پارگی، کثیفی یا پوسیدگی شوند.
روکش صندلی ها معمولا یا پارچه ای هستند یا چرمی که نگهداری از روکش صندلی های چرم کمی سخت تر است و نیاز به دقت بیشتری دارد.  با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید.

نگهداری از روکش صندلی خودرو

جنس پارچه روکش صندلی در طول عمر آن ها تاثیر زیادی دارد. برای افزایش طول عمر روکش صندلی، بهترین روش که تاثیر زیادی میگذارد جلوگیری از تابش مستقیم خورشید است. پاک کردن و شستشوی روکش صندلی نیز مهم است و باید با دقت انجام شود.

استفاده از چادر ماشین

نور خورشید بیشترین تاثیر در کاهش طول عمر روکش صندلی خودرو را دارد. با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر روی صندلی و روکش ها می توان در افزایش طول عمر، تاثیرگذار بود. استفاده از چادر ماشین یکی از راه حل هایی است که وجود دارد. اگر پارکینگ مسقف ندارید و ماشین در معرض تابش مستقیم خودرو قرار میگرد، استفاده از چادر ماشین به شدت توصیه می شود. شیشه خودرو در بعضی موارد می تواند مانند ذره بین عمل کند. نور خورشید را بر روی روکش صندلی متمرکز می کند که باعث از بین رفتن بافت و دوخت پارچه می شود.

استفاده از پرده برای شیشه ها

استفاده از این پرده ها بخصوص برای شیشه جلو و شیشه عقب، که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری میکند بسیار کارآمد است. این پرده ها علاوه بر آن که جلوی تابش مستقیم خورشید را می گیرند، از گرم شدن ماشین به خصوص در فصول گرم سال جلوگیری می کنند.

استفاده از پرده برای شیشه های ماشین

شستشوی روکش

اگر کثیفی و لک ایجاد شده روی صندلی خودرو، کوچک است و بوی نامطبوعی ندارد بهتر است روککش صندلی به طور کامل شسته نشود. از شامپو فرش یا اسپری های مخصوص برای پاک کردن لکه مد نظر استفاده کنید. در بعضی موارد ممکن است فرد با لباس روغنی یا کثیف روی صندلی بنشیند و باعث کثیفی و آلودگی روکش صندلی شود. در چنین مواردی باقی ماندن باقی روغن روی صندلی و قرار گرفتن در معرض خورشید باعث از بین رفتن بافت پارچه می شود. پس بهتر است اقدام به شستشوی کامل روکش صندلی کنید. در چنین مواقعی روکش صندلی بهتر است به صورت اصولی و با مواد شیمیایی خاص شسته شود.

نگهداری و مراقبت از روکش صندلی چرم

روکش صندلی چرم نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد و نسبت به روکش صندلی پارچه ای ساختار خاصی دارد. استفاده از چادر ماشین و پرده برای روکش صندلی چرم نیز صدق می کند. تابش مستقیم آفتاب باعث پوسیدگی، پارگی و خشک شدن چرم می شود.

به صورت مرتب روکش صندلی را تمیز کنید

نشستن گرد و غبار روی روکش صندلی ها و موادی که همراه گرد و خاک هستند، باعث کاهش طول عمر روکش صندلی خودرو می شود. تمیز کردن صندلی خودرو به صورت هفتگی کمک به سزایی در افزایش طول عمر روکش صندلی چرم دارد.

شستشوی روکش صندلی خودرو

از اسپری و واکس مخصوص استفاده کنید

می‌توانید از اسپری‌های مخصوص سطوح چرمی استفاده کنید. روکش‌هایی که از چرم دوخته شده‌اند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای اینکه مطمئن شوید این اسپری‌ها با چرم استفاده شده در صندلی شما سازگار هستند و به آن آسیب وارد نمی‌کنند. می‌توانید ابتدا مقداری از محلول را در یک نقطه اسپری کنید و آن نقطه را پاک کنید. اگر به خوبی از آنها نگهداری نکنید موجب ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و ساییدگی چرم می‌شود. اسپری براق کننده و استفاده از واکس مخصوص چرم ضمن اینکه طول عمر چرم را افزایش می‌دهد، با نرم کردن چرم باعث می‌شود تا از ترک خوردگی و پارگی محافظت شده و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد.
از این دسته از محصولات میتوانید به صورت ماهانه استفاده کنید. همچنین نباید از ذکر این نکته غافل شد که استفاده از پاک‌کننده‌هایی که مخصوص سطوح چرمی نیستند ممکن است به چرم صندلی آسیب وارد کنند. پس از انجام این مراحل کافی است با یک دستمال نرم و خشک اقدام به پاکسازی صندلی کنید تا مایع اسپری شده اضافی و سایر آلودگی‌های باقی‌مانده روی سطح تمیز شوند.

حواستان به وسایل نوک تیز باشد

مطمئنا برای شما هم پیش خواهد آمد که بخواهید برخی وسائل را جابه‌جا کنید. مراقب اجسام فلزی و تیز در خودرو باشید. چرم به راحتی توسط اجسام برنده و تیز آسیب می‌بیند و بریده می‌شود. تا جای ممکن وسایلی که دارای ساختار تیز و برنده هستند را در صندوق عقب قرار دهید. همچنین اجسامی مثل کلید هم می‌تواند باعث ایجاد خراش و آسیب به چرم صندلی خودرو شوند. اما اگر می‌بینید که این امکان وجود ندارد و مجبور هستید آن را در صندلی عقب یا جلو قرار دهید، حتما از وسیله‌ای که به عنوان یک محافظ عمل می‌کند استفاده کنید.

پوشش سرامیکی یا کاور صندلی

پوشش‌های نانو سرامیکی همانطور که در بالا اشاره کردم موجب ایجاد یک لایه روی چرم خواهند شد که از گرما، اشعه آفتاب و گرد و غبار روکش را محافظت می‌کنند. با صرف هزینه بیشتر برای خرید پوشش‌های نانو سرامیکی اقدام کنید. برای همین پیشنهاد می‌کنیم اگر از چرم طبیعی یا چرمی استفاده می‌کنید که هزینه زیادی هم برای خرید روکش صرف شده است، از این پوشش نانو سرامیک روکش صندلی ماشین استفاده کنید. این پوشش‌ها با ایجاد یک لایه محافظ روی چرم، از آن‌ها در مقابل گرما، اشعه آفتاب و گرد و غبار محافظت می‌کنند.

محافظت از دوخت روکش

یکی از مواردی که اغلب به دست فراموشی سپرده می‌شود محافظت از دوخت روکش‌های چرمی صندلی است. شاید بیشترین دلیلی که باعث از بین رفتن روکش شود به دوخت آن برگردد. این نکته را باید در هنگام خرید بررسی کنید که برای دوخت از نخ مناسب و نوع دوخت مستحکمی استفاده شده باشد.


برای چنین عملی توصیه می‌شود از قرار دادن وسایل سنگین یا هر چیزی که باعث ایجاد کشش در محل دوخت و ناحیه قرارگیری نخ‌ها شود خودداری کنید؛ زیرا به مرور زمان انجام مدام چنین عملی موجب پارگی در بافت چرمی یا پارگی نخ می‌شود که در هر صورت مجبور خواهید بود مجددا دور تا دور روکش را بدوزید.

ترمیم روکش صندلی چرم

برای ترمیم چرم آسیب دیده و تعمیر صندلی خودرو میتوانید از یک کیت ترمیم چرم استفاده کنید.این کیت شامل ابزار و لوازم مورد نیاز برای وصله کردن چرم است که با کمک آن میتوانید ترمیم روکش صندلی چرم خودرو را انجام دهید که شامل دو مرحله است:
1. مرحله تمیز کردن و پرکردن پارگی خالی چرم
2. مرحله وصله زدن چرم روکش صندلی ماشین

نظرات شما