چند نمونه از جدیدترین تکنولوژی ها در زمینه خودرو
چند نمونه از جدیدترین تکنولوژی ها در زمینه خودرو

از سال۱۸۸۶که اولین خودرو ساخته شد با گذشت زمان و همزمان با پیشرفت تکنولوژی، صنعت خودرو سازی نیز به تولید خودرو های پیشرفته تر روی آورد. از سال های گذشته خودرو های پیشرفته ای در خط تولید قرار گرفتند. امروزه اما تکنولوژی بیشترین و بهترین امکانات را در اختیار خودرو سازان قرار می دهد. و صنعت خودرو سازی با همکاری غول های تکنولوژی برای ساخت ایمن تر، کم خطرتر و به روزتر قدم بر می دارند. روزی خودرو های امروزی به ماشین های هوشمند بزرگی تبدیل خواهندشد که به واسطه آن رانندگی راحت و درصد تصادفات کاهش می یابد.

فناوری های ارائه شده در بخش خودرو روز به روز در حال پیشرفت هستند و خودروهای این روزها در بازار نسبت به خودروهای 7 سال پیش تغییرات زیادی کرده اند؛ تغییرات مثبت در نظر گرفته شده که در واقع باعث افزایش ایمنی و راحتی سرنشینان این خودروها شده است. صنعت خودرو همچنان در حال به روز شدن است. مهندسان و طراحان در این زمینه فعال هستند و دائماً جدیدترین فناوری ها را معرفی می کنند تا بتوانند حمل و نقل ایمن و لذت بخشی را برای مسافران خودرو و حتی عابران پیاده فراهم کنند. در این مقاله با ما ( مجموعه تخصصی روکش ابراهیمی ) برند ECCCO همراه باشید تا با تعدادی از تکنولوژی های جدید در زمینه خودرو آشنا شوید.

جدید ترین تکنولوژیهای داخل خودرو

 

جدید ترین تکنولوژی های صنعت خودرو

فناوری هایی که این روزها بیشتر در بازار موجود است یا حداقل خودروسازان قصد دارند به زودی در وسایل نقلیه خود استفاده کنند، عمدتاً مربوط به رانندگی خودران ها و خودروهای متصل است. به نظر می رسد خودروسازان پیشرو در حال سرمایه گذاری بر روی خودروهای خودران هستند و افق این نوع خودروها امیدوارکننده به نظر می رسد. جالب اینجاست که گفته می شود به زودی تمامی خودروها به اینترنت متصل خواهند شد و علاوه بر اتصال از طریق اینترنت اشیا به زیرساخت جاده ها و چراغ های هوشمند خودرو نیز متصل خواهند شد. این امر ایمنی بیشتری را برای سرنشینان خودروها وعابران پیاده تضمین خواهد کرد.

موسسه ایمنی یورو NCAP از سال ۲۰۲۰ خودروهای مورد بررسی را از لحاظ دارا بودن فرمان اتوماتیک اضطراری‌، سیستم نظارت بر راننده و سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز بررسی کرده و ۵ ستاره ایمنی خود را تنها به وسایل‌نقلیه‌ای اهدا خواهد کرد که علاوه‌ بر معیارهای قبلی به این امکانات نیز مجهز باشند.

جالب است بدانید که گفته می‌شود به زودی تمامی خودروها به شبکه اینترنت متصل خواهند بود و از طریق اینترنت اشیا علاوه ‌بر اتصال به یکدیگر، به زیرساخت‌های جاده‌ها و چراغ‌های هوشمند خودرو نیز متصل خواهند شد. بدین طریق به طور قطع ایمنی بیشتری برای سرنشینان خودرو فراهم خواهد شد و بدین صورت موسسات ایمنی نیز خودروها را بیشتر تایید خواهند کرد.

 

آینه های مجازی

به کمک این تکنولوژی دیگر خبری از آینه‌ بغل خودرو به صورت فیزیکی در خودروها نیست و تصاویر اطراف خودرو به صورت زنده به گوشه‌های داشبورد و یا در خودرو فرستاده می‌شود. این تصاویر به کمک دوربین‌هایی که در اطراف خودرو تعبیه شده‌اند، تهیه می‌شوند.

آینه‌های مجازی به علت کشش آیرودینامیکی کمتری که ایجاد می‌کنند بیشتر در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتفاقا از مزایای آن‌ها می‌توان به کاهش نقاط کور و دید واضح‌تر راننده در شرایط بد آب‌ و هوایی اشاره کرد.

این دوربین‌ها هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، پیچیدن و پارک کردن به طور خودکار دید بهتری را به راننده ارائه می‌دهند و جالب است بدانید حتی می‌توان با کمک انگشتان دست، تصاویر نمایشی در آن‌ها را بزرگنمایی کرد.

لکسوس برای اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۱۸ در SUV الکتریکی آئودی E-tron از آینه‌های مجازی استفاده کرد. هزینه بهره‌مندی از این آینه‌ها برای خریداران این خودرو لکسوس چیزی در حدود ۱۲۵۰ پوند است.

تکنولوژی آینه های مجازی در خودرو

 

آینه عقب دیجیتال

آینه عقب دیجیتال که هم‌اکنون نیز در تعدادی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد یک صفحه نمایش با کیفیت است که تصاویر گسترده‌ای را از جاده پشت سر در اختیار راننده قرار می‌دهد. این تصاویر با کمک دوربین‌های نصب شده در پشت خودرو جمع‌آوری شده و نقاط کور و مشکل‌داری را که در آینه‌های معمولی در دسترس نیستند در اختیار راننده قرار می‌دهد.

جالب است بدانید یک آینه عقب دیجیتال در نور کم، نسبت به آینه معمولی دید بهتری را به راننده ارائه می‌دهد.

هرچند سال‌هاست که این تکنولوژی از نظر کانسپت پای خود را به صنعت خودروسازی باز کرده است اما به صورت عملی برای اولین بار Cadillac CT6 در سال ۲۰۱۶ از آینه عقب دیجیتال بهره‌مند شد. در سال‌های اخیر نیز نسل دوم Range Rover Evoque جگوار لندرور و Jaguar XE فیس‌لیفت شده از این تکنولوژی بهره برده‌اند.

تکنولوژی آینه عقب دیجیتال خودرو

 

چراغ جلو هوشمند

اساس طراحی و تولید چراغ جلو هوشمند عدم ایجاد اختلال در دید راننده خودرویی است که از روبه‌رو به سمت شما می‌آید. این چراغ‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به نحوی نور را در روبه‌روی خودرو منتشر می‌کنند که نقاط کور جاده روشن شده و در عین حال در دید راننده جلویی اختلال ایجاد نشود.

جالب است بدانید با کمک چراغ جلو هوشمند با تغییر زاویه جاده نور چراغ نیز تغییر یافته و راننده دید کامل‌تری را نسبت به جاده پیدا می‌‌کند.

طول و شدت نور ارائه شده به کمک این چراغ‌ها بسته به شرایط جاده و وضعیت آب‌وهوایی تغییر می‌کند و بدین ترتیب راننده به راحتی می‌تواند جزئیات جاده و موانع را حتی در طول شب تشخیص دهد.

این فناوری برای اولین بار در پرچم‌دار ۲۰۱۳ شرکت خودروسازی آئودی یعنی ماتریس LED مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون در برخی از خودروهای تولیدی بی ‌ام و، بنز، فولکس واگن و ولوو از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

چراغ جلو هوشمند

 

شیشه های هوشمند

در خودروهای آینده دیگر خبری از نور اذیت‌کننده آفتاب نیست. شیشه‌های این خودروها مجهز به سنسورهای داخلی حساس به نور بوده که زیر نور آفتاب تیره شده و مانع اذیت شدن سرنشین خودرو می‌شوند.

شیشه‌های هوشمند علاوه‌بر آنکه مانع از اذیت شدن سرنشینان به واسطه نور خورشید می‌شوند فضای داخلی خودرو را نیز خنگ نگه‌داشته و مانع از عبور اشعه ماورا بنفش می‌شوند.

پیش از این سقف پانوراما به تعدادی از خودروهای این فناوری مجهز بود اما تاکنون شیشه‌های اطراف و جلو هیچ‌ خودرویی مجهز به این فناوری نبوده و احتمالا به زودی شاهد حضور این فناوری در بیشتر خودروها خواهیم بود.

شیشه های هوشمند خودرو

 

دوربین های دید اطراف

این نوع دوربین ها اجازه دید اطراف و عقب را به راننده می دهند و راننده می تواند با تسلط بیشتر بر پیرامون خود به رانندگی بپردازد. در این صورت نقاط کور برای راننده به حداقل و کمترین حالت میرسد و امکان تصادف و یا خسارت به خودرو کاهش می یابد.

با نصب این دوربین ها در داخل ماشین می توان در صورت داشتن نوزاد یا کودک در صندلی عقب آنها را کنترل کرد. این دوربین ها دیگر فقط متعلق به خودرو های گران قیمت نیستند و در ساخت ماشین های متوسط نیز استفاده می شوند.

دوربین های دید اطراف خودرو

 

شارژ بی سیم

این تکنولوژی با توجه به تکنولوژی شارژ بی سیم تلفن های هوشمند تولید می شود که به خودرو ها امکان شارژ نمودن موبایل بدون نیاز به سیمهای شارژ را می دهد. شارژ تلفن های همراه از روش القایی انجام می شود.

شارژ بی سیم خودرو

 

زیرساخت های هوشمند

طی سال‌های آینده احتمالا این فقط خودروها نیستند که هوشمند خواهند شد بلکه زیرساخت‌ها و چراغ‌های جاده‌ها نیز هوشمند خواهند بود.

این هوشمندسازی نه تنها امنیت سرنشینان خودروها را افزایش خواهد داد که عابران و سایر وسایل نقلیه را نیز در امنیت بیشتری نگه‌ خواهد داشت. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در حال کار روی هوشمند‌سازی جاده‌ها و زیرساخت‌های آن‌ها هستند. چراغ هوشمندی را تصویر کنید که می‌تواند هنگام تاریکی هوا و یا ترافیک سنگین نور بیشتری را به جاده بتاباند و مانع از ایجاد اختلال و خستگی دید راننده شود.

به عنوان نمونه سیستم Continental’s eHorizon قبلاً در برخی از وسایل نقلیه تجاری مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم شرایط جاده را پایش کرده و آن‌ را در اختیار کامپیوتر مرکزی خودرو قرار می‌دهد. در برخی از جاده‌های انگلستان نیز هوشمندسازی مبتنی بر شبکه اینترنت 5G در حال پیاده‌سازی است.

نظرات شما